Všetko o STK

Kompletný sprievodca technickou a emisnou kontrolou vášho vozidla.

Lehoty technických a emisných kontrol

Lehoty technických kontrol

Lehoty technických kontrol určuje vyhláška Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky č. 137/2018 Z.z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti v oblasti technickej kontroly.

KATEGÓRIE VOZIDIELLEHOTY TK PRAVIDELNEJ
L3e, L4e, L5e, L6e, L7e, O2, Ta, R2, R3a a R4a4 roky po prvom prihlásení do evidencie a potom každé 4 roky
M1, N1, Tb, R3b a R4b4 roky po prvom prihlásení do evidencie a potom každé 2 roky
M a N používané na zdravotnícku/banskú záchrannú službu, ak ide o vozidlá s právom prednostnej jazdy, vozidlá taxi služby 1 rok po prvom prihlásení do evidencie a potom každý rok
Autobusy kategórie M3 staršie ako 8 rokovkaždých 6 mesiacov

Doklady predkladané na technickú kontrolu:

  • Doklad vozidla (originál osvedčenie o evidencii) alebo potvrdenie o zadržaní, ak ide o vozidlo, ktorému je doklad vozidla zadržaný, alebo výpis z karty vozidla vydaný orgánom Policajného zboru, ak je doklad vozidla stratený.

  • Protokol o montáži plynového zariadenia, ak ide o vozidlo s pohonom na skvapalnený ropný plyn alebo s pohonom na zemný plyn, ak montáž plynového zariadenia je vykonaná v rámci prestavby vozidla.

  • Certifikát o vykonaní opravy vozidla vydaný certifikovaným miestom opravy, ak ide o vozidlo kategórie M1 a N1 po dopravnej nehode alebo škodovej udalosti, ktorá mala vplyv na hlavné bezpečnostné prvky vozidla, ktorými sú zavesenie kolies, deformačné zóny, systémy airbagov, riadenie alebo brzdy.

Lehoty emisných kontrol

Lehoty emisných kontrol určuje vyhláška Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky č. 138/2018 Z.z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti v oblasti emisnej kontroly.

KATEGÓRIE VOZIDIELLEHOTY EK PRAVIDELNEJ
M1 a N1 so zážihovým motorom so zdokonaleným emisným systémom4 roky po prvom prihlásení do evidencie a potom každé 2 roky
M1 a N1 so vznetovým motorom, Tb4 roky po prvom prihlásení do evidencie a potom každé 2 roky
M2, M3, N2, N3, vozidlá taxislužby, autoškoly, zdravotnej záchrannej služby, banskej záchrannej služby a plynárenskej poruchovej služby1 rok po prvom prihlásení do evidencie a potom každý rok
Ta4 roky po prvom prihlásení do evidencie a potom každé 4 roky
M1 a N1 so zážihovým motorom s nezdokonaleným emisným systémom1 rok po prvom prihlásení do evidencie a potom každý rok

Doklady predkladané na emisnú kontrolu:

  • Doklad vozidla (originál osvedčenie o evidencii) alebo potvrdenie o zadržaní, ak ide o vozidlo, ktorému je doklad vozidla zadržaný, alebo výpis z karty vozidla vydaný orgánom Policajného zboru, ak je doklad vozidla stratený.

  • Protokol o montáži plynového zariadenia, ak ide o vozidlo s pohonom na skvapalnený ropný plyn alebo s pohonom na zemný plyn, ak montáž plynového zariadenia je vykonaná v rámci prestavby vozidla.

  • Potvrdenie o vykonanej dezinfekcii vozidla vykonanej pred vykonaním emisnej kontroly, ak ide o EK vozidla záchrannej služby určeného na prepravu infekčných materiálov alebo pacientov s infekčnými chorobami, vozidla určeného na prepravu uhynutých zvierat alebo pohrebné vozidlo.

Ako sa pripraviť na STK

1. Nezabudnite si so sebou priniesť:

Originál dokladu o vozidle:

  • Osvedčenie o evidencii (časť I alebo II)

  • Technické osvedčenie (ak vozidlo nepodlieha prihláseniu)

  • Potvrdenie o zadržaní dokladu

  • Výpis z karty vozidla (ak je doklad stratený)

Protokol o montáži plynového zariadenia:
Vozidlá s pohonom na LPG alebo CNG, ktoré nie sú vybavené zariadením od výrobcu.

Certifikát o oprave po nehode:
Vyžaduje sa pri poškodení bezpečnostných systémov vozidla (brzdy, airbagy, náprava a pod.).

2. Skontrolujte technický stav vozidla:

Väčšinu chýb je možné rozpoznať zrakom, sluchom alebo počas jazdy. Ak spozorujete napríklad:

  • nepríjemné vibrácie pri riadení

  • škrípanie bŕzd

  • nezvyčajné správanie pri brzdení alebo zatáčaní

neodkladajte ich riešenie – odporúčame návštevu servisu pred technickou kontrolou.

3. Pred STK si sami skontrolujte:

Autolekárničku:
Musí byť kompletná, čistá a bez poškodenia.

Vonkajšie osvetlenie vozidla:
Fungujú všetky svetlá? (obrysové, stretávacie, diaľkové, hmlové, smerové, spätné, brzdové, osvetlenie ŠPZ)

Funkčnosť znižovania predných svetlometov:
Po aktivácii ovládača sa lúč svetla musí znížiť a po vrátení do polohy „0“ opäť vrátiť na pôvodnú úroveň.

Brzdy:
Auto rovnomerne spomaľuje, nevybočuje zo smeru, brzdový pedál je tvrdý, pri brzdení sa neozýva škripot. Parkovacia brzda musí udržať vozidlo na svahu.

Predná náprava a riadenie:
Bez nadmernej vôle, bez zvláštnych zvukov, vozidlo drží smer.

Pneumatiky:
Minimálna hĺbka dezénu je 1,6 mm. Rozmer pneumatík musí súhlasiť s údajmi v technickom preukaze.

Zasklenie vozidla:
Predné sklo nesmie byť prasknuté, poškodené ani zatmavené fóliou v zornom poli vodiča. Stopy po stieračoch nesmú zasahovať do prasklín.

Kedy vám STK alebo EK nebude vykonaná

Bez dokladov:
Ak nepredložíte predpísané doklady (napr. technický preukaz).

Neštartuje motor:
Ak vozidlo nemožno uviesť do chodu.

Poškodený výfukový systém:
Viditeľne neúplné alebo chýbajúce výfukové potrubie.

Únik kvapalín:
Zjavný únik oleja, brzdovej kvapaliny, chladiacej zmesi a pod.

Porucha plynového zariadenia:
Ak je na vozidle porucha LPG alebo CNG systému.

Ako prebieha STK

1. Príprava pred kontrolou

Stav vozidla:
Vozidlo musí byť čisté a musí obsahovať všetky povinné súčasti výbavy.
Niektoré kategórie vozidiel musia byť pristavené aj zaťažené – podľa platného právneho predpisu.

2. Pred začiatkom kontroly

Predloženie dokladov:
Prevádzkovateľ alebo vodič vozidla musí predložiť všetky potrebné doklady v predpísanom rozsahu.

3. Priebeh technickej kontroly

Prítomnosť vodiča alebo prevádzkovateľa:
V čase kontroly musí byť prítomný buď vlastník vozidla, alebo poverený vodič.
Vozidlo vedie na linke technik STK, alebo podľa jeho pokynov vodič/prevádzkovateľ.

Kontrola mimo linky:
V niektorých prípadoch (napr. vozidlá s obmedzenou prevádzkou) sa technická kontrola môže vykonať aj mimo priestorov STK.

4. Úvodné overenie stavu vozidla

Identifikačné údaje:
Kontroluje sa súlad údajov v dokladoch s údajmi na vozidle.

Stav vozidla:
Overuje sa funkčnosť a stav:
– dverí,
– okien,
– pneumatík,
– osvetlenia,
– a ďalších dôležitých prvkov.

Povinná výbava:
Technik overí kompletnosť výbavy a kontroluje aj exspiráciu lekárničky alebo stav sady na opravu defektu.

5. Technické merania

Sklon svetlometov:
Meria sa odchýlka od predpísaných hodnôt (údaje sú uvedené priamo na svetlometoch).

Brzdy:
Účinnosť bŕzd sa testuje na valcovej skúšobni pre každú nápravu samostatne.
Testuje sa aj funkčnosť parkovacej (ručnej) brzdy.

Podvozok a karoséria:
Na zdviháku sa kontroluje stav:
– karosérie,
– podvozku,
– tlmičov,
– riadenia a uloženia kolies.

6. Obmedzenia počas kontroly

Zásahy do vozidla:
Počas technickej kontroly nie je dovolené vykonávať žiadne opravy alebo nastavovanie vozidla.
Výnimka: Je možné upraviť nastavenie svetlometov – ak to stav vozidla a prístup k prvkom umožňuje.

Náhradné VIN číslo

Kedy sa prideľuje náhradné VIN číslo?

Pri výmene karosérie vozidla:
Ak dôjde k výmene karosérie rovnakého typu v rámci jedného typového radu
a odstráni sa časť, na ktorej bol pôvodne vyrazený VIN kód od výrobcu.

Pri oprave vozidla:
Ak bola vymenená časť vozidla, na ktorej sa nachádzalo identifikačné číslo VIN.

Pri poškodení alebo strate identifikácie:
Ak je VIN číslo nečitateľné, neúplné alebo ho vôbec nemožno určiť.

Povinná výbava vozidla

Osobné motorové vozidlo (kategória M1 a N1):

Výstražný trojuholník:
Musí byť homologizovaný podľa normy EHK 27.

Bezpečnostný reflexný odev:
Reflexná vesta, overal, nohavice, bunda alebo pláštenka – vhodné umiestniť tak, aby boli ľahko dostupné z miesta vodiča.

Lekárnička:
Musí zodpovedať norme DIN 13164:2014 alebo DIN 13164:2022 a obsahovať kartu prvej pomoci.
Poznámka: Dátum exspirácie už nie je rozhodujúci – lekárnička však musí byť kompletná a nepoškodená.

Rezerva:
Náhradné koleso s diskom a pneumatikou predpísaného druhu.

Náradie:
Kľúč na matice alebo skrutky kolies a príručný zdvihák.

Poznámka:
Táto výbava sa nevzťahuje na vozidlá, ktoré:
– sú vybavené pneumatikami umožňujúcimi dočasné použitie po defekte (tzv. run-flat) s indikáciou defektu,
– alebo majú prostriedky na bezdemontážnu opravu pneumatiky (napr. opravná sada).

Motocykel (kategória L3e, L4e, L5e, L7e):

Prilba:
Musí spĺňať požiadavky technickej normy EHK 22.

Lekárnička:
Musí byť kompletná a vhodne uložená.

Sankcie a pokuty

Kto ukladá pokuty?

Stanica technickej kontroly (STK):
– je kontrolný orgán, ktorý neukladá pokuty ani sankcie.

Okresný úrad:
– je oprávnený uložiť pokuty prevádzkovateľovi vozidla v prípade porušenia povinností.

Pokuty vo výške 66 €
  • Neabsolvovanie TK administratívnej pri výmene technického osvedčenia vozidla.

  • Neabsolvovanie TK a EK administratívnej pri individuálnom dovoze vozidla,
    ak vozidlo takej kontrole podlieha.
    (Ak bolo vozidlo včas podrobené pravidelnej TK a EK, povinnosť sa považuje za splnenú.)

  • Neabsolvovanie TK a EK administratívnej pri opätovnom schválení vozidla do premávky,
    ak vozidlo takej kontrole podlieha.
    (Rovnako platí výnimka pri vykonaní pravidelnej TK a EK.)

  • Poškodenie alebo zničenie dokladov počas platnosti kontroly:
    – Osvedčenie o TK – časť A,
    – Nálepka TK,
    – Osvedčenie o EK – časť B,
    – Nálepka EK,
    – alebo výmena čelného skla.

  • Nežiadosť o dočasné vyradenie vozidla z evidencie alebo o vyradenie z evidencie v ustanovenej lehote.

Pokuty vo výške 165 €
  • Neabsolvovanie pravidelnej technickej kontroly v ustanovenej lehote.

  • Neabsolvovanie pravidelnej emisnej kontroly v ustanovenej lehote.

  • Neabsolvovanie nariadenej technickej kontroly.

  • Neabsolvovanie nariadenej emisnej kontroly.

  • Neabsolvovanie nariadenej kontroly originality.

Dôležité informácie

Prehľad predpisov a zákonov

Zákon číslo 106/2018 Z. z.:
o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Zákon 106/2018 Z.z. na slov-lex.sk
Pozn.: V spojení s príslušnými vyhláškami Ministerstva dopravy a výstavby SR č. 132-139/2018 Z.z.

Užitočné odkazy

Technická služba pre technické kontroly:
https://www.testek.sk/

Overenie technickej kontroly vozidla:
https://www.jiscd.sk/

Overenie emisnej kontroly:
https://www.seka.sk/verejnost/sluzby/overenie-emisnej-kontroly

Technická služba pre emisné kontroly:
https://www.seka.sk/

Technická služba pre kontrolu originality:
https://www.ko.sk/

Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky:
https://www.mindop.sk/

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky:
https://www.minv.sk/

Ústredný portál verejnej správy:
https://www.slovensko.sk/sk/titulna-stranka

Tipy našich technikov pre hladký priebeh STK

Pred príchodom na STK prosíme, aby vaše vozidlo bolo:

Čisté, vrátane čitateľnej registračnej značky (EČV/ŠPZ):
Znečistená značka môže skomplikovať kontrolu údajov.

V pohotovostnej hmotnosti – t. j. bez nákladu:
Na STK nemá byť vo vozidle prebytočný náklad ani ťažký náklad v kufri.

Bez plastových krytov kolies („puklíc“):
Puklice bránia vizuálnej kontrole kolies a brzdového systému.

Pred príchodom na STK prosíme, aby vaše vozidlo bolo:

Demontujte kryty kolies (puklice):
Umožní to technikovi skontrolovať skrutky a brzdy.

Základnú výbavu pripravte do kufra vozidla:
Najmä lekárničku, výstražný trojuholník a reflexnú vestu.

Nie je povinný hasiaci prístroj, sada žiaroviek, klinový remeň ani sviečky:
Tieto položky nie sú súčasťou povinnej výbavy.

Skontrolujte mechanické otváranie okien, dverí a kufra:
Technik môže testovať tieto časti manuálne – nefunkčné mechanizmy môžu viesť k zápisu v protokole.

Denné svietenie a STK:

Funkčnosť:
Denné svetlá sa musia automaticky vypnúť po zapnutí stretávacích svetiel.

Typ svetiel:
Denné svetlá musia byť homologizované, t. j. schválené a správne označené.

Odporúčanie:
Ak si nie ste istí typom a funkciou svetiel, poraďte sa s technikom pred začatím kontroly.

Nastavenie predných svetlometov:

Skontrolujte funkciu znižovania lúča svetlometov:
Po otočení ovládača sa lúč má viditeľne znížiť. Po vrátení späť do polohy „0“ sa lúč musí vrátiť do pôvodnej výšky.

Osnova

Potrebujete poradiť?

Telefón

+421 577 795 354

Email

stk.unistav@gmail.com

Technická kontrola nie je vaša parketa? To je úplne v poriadku.
V UNISTAV spol. s r. o. Humenné chápeme, že zákony, lehoty a pravidlá môžu byť mätúce. Nemusíte vedieť všetko – od toho sme tu my. Spýtajte sa nás, radi vám poradíme krok za krokom.
FAQ

Často kladené otázky

Kontrola trvá do 45-50 minút. 10 minút na administratívu protokolov.

Nie, prezuť vozidlo nie je potrebné.

Na kontrolu by mal vlastník či držiteľ vozidla prísť ideálne najneskôr v posledný deň platnosti kontroly. Samozrejme, môže prísť aj po skončení platnosti technickej kontroly, na výkon kontroly to vplyv nemá.

Lekárnička (podľa príslušnej kategórie vozidla), výstražný trojuholník, rezervné koleso (zdvihák, kľúč na kolesá), prípadne opravná sada na pneumatiky.

Malo by byť prirodzené, že vlastník či držiteľ vozidla príde na kontrolu s čistým vozidlom, ak to dovoľujú poveternostné podmienky a je to aj ohľaduplnejšie k technikovi STK.

Áno. U nás je možné platiť platobnou kartou, kreditnou či debetnou.

Objednať sa môžete kedykoľvek, ideálne 7-14 dní pred uplynutím platnosti technickej alebo emisnej kontroly.

Áno, na to, aby vozidlo prešlo technickou kontrolou je nevyhnutné, aby mu svietili všetky svetlá.

Stanica technickej kontroly je kontrolným orgánom, opravy nevykonávame. Prípustná je výmena žiarovky.

Áno, za každú kontrolu je potrebné zaplatiť.

REcenzie

Povedali o nás

Návrat hore